מקרה שקרה ברכבת ישראל ויצר תקדים: איחור של הרכבת גרם נזק לנוסע, ובית המשפא החליט שחברת הרכבות תפצה אותו. האם סיטואציה כזו תיתכן בכל מקרה של נזק לנוסע? הכל במאמר הבא
הסיפור הוא שאחד הנוסעים ברכבת ישראל לפני מספר שנים נפגע עקב איחור רציני של רכבת ישראל. השאלה שנשאלה אז היא האם יש להטיל את האחריות על חברת רכבת ישראל? השופט באותו משפט אמר שההקפדה על לוחות הזמנים היא אינטרס לאומי וחשוב שהרכבת תעמוד בהם ככל הניתן. מבחינת המדינה, עדיף שיותר אנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית מאשר ברכבם הפרטי.
חשיבות הזמנים
בית המשפט אמר אז, שאם התחבורה הציבורית אינה יוצאת בזמן, וזה הופך להיות דבר ידוע, הנוסעים ימנעו בהדרגה משימוש בה, וכך האינטרס הלאומי נפגע. כאמור, בית המשפט שאל האם האחריות על איחורי הרכבות חלה על רכבת ישראל והיא גם זו שצריכה לפצות את לקוחותיה במקרה של איחור זה או אחר. ואם כן מגיע פיצוי, מה הוא גובהו?
יצירת תקדים
הנוסע שתבע את רכב ישראל הגיע בשעות הבוקר לרכבת, שמע שהרכבת תאחר עקב תקלה. הנוסע ידע שאיחור, ולו הכי קל, יגרום לכך שהוא יפספס את הרכבת לעיר שבה הוא עובד. הנוסע שאל את מנהל התחנה כמה זמן אמורה להתעכב הרכבת, והוא ענה לו שכשר דקות. הנוסע שאל גם האם הרכבת לעיר שבה הוא עובד תמתין לנוסעים, והמנהל הודיע שכן.
אם הרכבת לא תשלם פיצוי על איחורים - איזה אינטרס יהיה לה לשפר את התנאים?
ומה קרה בפועל?
הרכבת איחרה בכמעט 20 דקות, עקב תקלה. הנהג מיהר והנוסע הגיע למחוז חפצו והרכבת אף חיכתה לו, כפי שהבטיח מנהל התחנה. הנוסע יצא מהרכבת וברגע שהוא צועד לרכבת שאמורה להמתין, היא פשוט החלה לנסוע.
הפיצוי
הרכבת מימנה אוטובוסים לנוסעים באותו המקרה וגם העניקה להם שני כרטיסים חינם. הנוסע לא וויתר ומול בית המשפט זכה בתביעה על סך של 2000 שקלים פיצוי בעקבות עוגמת הנפש והנזק שנגרם לנוסע בעקבות האיחור.