מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין משפחה » ייפוי כוח מתמשך - מהפכה בתחום המשפט והאפוטרופסות
מגזין משפחה

ייפוי כוח מתמשך - מהפכה בתחום המשפט והאפוטרופסות

אנשים רבים מגיעים, כורח החיים, השנים ונסיבות אחרות למצב בו אין הם כשירים מבחינה משפטית לדאוג כראוי לצרכיהם האישיים, הכלכליים, גופם ורכושם לצורך העניין, ובנקודת זמן זאת יש צורך למנות עבורם אפוטרופוס.
  • מערכת האתר
  • |
  • 30/4/2018
  • |
  • 17:36
  • |
  • 2015 צפיות

הליך מינוי אפוטרופוס נחשב לעיתים לרגיש ומורכב מבחינה משפטית, ובמקרים רבים מינוי שכזה שולל למעשה את מרבית סמכויותיו של החסוי כולל שליטה על גופו ורכושו. בשנת 2017 התרחשה מהפכה דרמטית בתחום  עם תיקון חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. הוראות החוק החדשות מאפשרות לעשות שימוש בייפוי כוח מתמשך – כלי  משפטי מהיר, נוח וגמיש יחסית לעומת הליך האפוטרופוס הרגיל והמורכב אליו הורגלנו.

כוחו של ייפוי הכוח המתמשך
עד לימים אלו היה ניתן לתת ייפוי כוח המסמיך אדם לפעול במקום ובשם מייפה הכוח, אלא שתוקפו של ייפוי כוח זה היה מתבטל ברגע שמייפה הכוח חדל להיות כשיר לקבלת החלטות מבחינה משפטית - בנקודת זמן זו היה בית המשפט אחראי למנות אפוטרופוס.

ייפוי כוח מתמשך מהווה למעשה חלופה למינוי אפוטרופוס ומעניק למיופה הכוח סמכות לפעול בדיוק בעיתוי שבו ייפוי הכוח הרגיל חדל להיות בתוקף. הרעיון מאחורי תיקון זה הינו שאדם ממנה למיופה כוחו דמות שהוא מכיר, סומך עלייה ועל שיקול דעתה ועושה זאת בתקופה בה הוא עדיין צלול - הוא בטוח למדי שהאדם מכיר אותו ואת צרכיו ויפעל על פיהם ולטובתו. הנחת המחוקק היא שבני המשפחה הקרובים הם אלו אשר במקרה הקלאסי ימונו למיופי כוח אבל הדבר אינו נאמר במפורש בנוסח החוק כך שניתן לכאורה למנות מיופה כוח שאיננו קרוב משפחה.
יחד עם זאת, מיופה כוח כזה שאין לו קשר אישי לחסוי אינו יכול להתמנות ליותר משלושה חסויים בו זמנית. החוק גם איננו מאפשר מינוי מיופה כוח לאדם שהחסוי תלוי בו כלכלית ומקצועית וקשור אליו מבחינה טיפולית - למעט כאמור מקרים של בני משפחה.

הליך עריכת ייפוי כוח מתמשך
הליך עריכת ייפוי הכוח נעשה על  ידי הממנה, ונערך ומטופל על ידי עורך דין מוסמך בעל הכשרה מתאימה בתחום אשר אין לו כל עניין אישי בייפוי הכוח. עורך ייפוי הכוח יכול למנות מספר אנשים לתפקיד זה ולחלק את  הטיפול ביניהם - מתוכם יהיה אחד לנושא רכוש, אחר לצרכים רפואיים וכדומה. בנוסף, הוא יכול לקבוע מי יכריע  במקרים של מחלוקות ביניהם. במסמך הוא יכול לכתוב הנחיות עתידיות במגוון נושאים דוגמת: מקום מגורים עתידיים, טיפול ברכוש והנחיות נוספות.

ניתן למנות מיופה כוח חליפי למקרה שנבצר ממיופה הכוח הראשון לפעול בשמו. חשוב לציין במסמך כי ייפוי הכוח נעשה בהסכמה חופשית ללא הפעלת לחץ על ידי צד כלשהו. את המסמך יש להפקיד אצל האפוטרופוס הכללי כתנאי לכניסתו לתוקף. ניתן להכין גם ייפוי כוח רפואי על פי כללים שנכתבו בחוק והפעולה אמורה להתבצע על ידי עורך דין, רופא או פסיכולוג מוסמכים. במרבית המקרים נדרש ואף מתחייב להיעזר בעורך דין מנוסה ומיומן בנושא אשר מתמחה בהכנת ייפויי כוח מתמשך וטיפול בהם אל מול האפוטרופוס הכללי.


תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא ייפוי כוח מתמשך - מהפכה בתחום המשפט והאפוטרופסות
סגור