מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין חובות והוצל"פ » זכות המשכון
מגזין חובות והוצל"פ

זכות המשכון

  • מערכת האתר
  • |
  • 1/3/13
  • |
  • 12:10
  • |
  • 4162 צפיות

הזכות למשכון היא סוג של בטוחה. יש עוד סוגי בטוחות מעבר לזכות המשכון, לדוגמא, קיזוז, עיכבון. משכון זו הבטוחה הכי משמעותית.

נבין מהו משכון ומהותו-ס´ 1 לחוק המשכון – "משכון הוא שעבוד נכס כערובה לחיוב, הוא מזכה את הנושה להיפרע מהמשכון אם לא סולק החיוב". מהגדרה זו אנו למדים, שיש שלושה רכיבים אינהרנטיים לזכות המשכון:

הרכיב השעבודי
כלומר, יש כאן שעבוד, יש כאן זיקה קניינית בנכס שהוא לא שלי, בנכס הזולת, באופן כזה שהזיקה הקניינית שלי יוצרת נטל שרובץ על הנכס. בהיבט הזה המשכון הוא לא לבד, כי גם עיכבון זה שעבוד, שעבוד נכס שאני לא מחזיר לך את הנכס עד שלא תשלם לי את החוב. גם זיקת הנאה היא סוג של שעבוד, כי הקרקע שלך משועבדת לשימוש המסוים שלי בה. שעבוד זה רכיב בסיסי, אינהרנטי לזכות המשכון.

שעבוד שהוא בטוחה
בטוחה, זה אומר שיש כאן דרך להבטיח את פירעון החוב. באמצעות הנכס אני רוצה להבטיח את הפירעון, ולכן הנכס הזה משועבד לי, וזה דומה לעיכבון בהיבט הזה, שמאפשר לי לשעבד את הנכס עד שלא תשלם לי את החוב. אני לא מסתמך על רצונו הטוב של החייב, יש כאן אלמנט בטוחתי, אני רוצה להסתמך על נכס. יש גם מקרים של שעבוד שהם לא בטוחה, כמו זיקת הנאה, שזה רק לצורך שימוש והנאה.

פירעון
כלומר, תכלית המשכון היא להביא או ליצור כוח בידי הזכאי, לאפשר לזכאי את הכוח לגרום לכך שהנכס יימכר, בפרוצדורות שהחוק קובע. הוא לא יכול למכור את הנכס עפ"י שיקול דעת ועפ"י הבנתו. זה ההבדל בין משכון לבין עיכבון, כי עיכבון הוא שעבוד שהוא בטוחה, אבל אי אפשר למכור את הנכס הזה, זה רק אמצעי לחץ, ואם הנכס הזה לא מעניין את בעל החוב, אז אני יכול לשים אותו בביתי וליהנות ממנו כפריט תרבותי בנוף הדירתי של ד"ר הראל.

אלה הם 3 רכיבים שהם אינהרנטיים לכל זכות ממושכנת.

משכון לא מאפשר לך להשתמש בנכס, גם אם זה משכון מופקד אצל הנושה, הנושה לא יכול להשתמש בנכס, הוא רק צריך להפקיד אותו אצלו ולשמור אותו. כל הרעיון של המשכון הוא שיש לך כוח בפרוצדורות להביא לכך שהנכס יימכר בהוצל"פ.

 מה הופך את המשכון לזכות קניין?
ס´ 4 לחוק המשכון – "כוחו של המשכון כלפי נושאים אחרים". באופן כללי, השכלול אמור להיות אקט פומבי. מבחינה מוסרית ע"מ לאפשר את העוצמה של זכות הקניין, הדין מבקש תשהיה איזושהי פומביות ע"מ שצדדים שלישיים ידעו שהנכס הזה ממושכן.

מהן הדרכים להקנות את הפומביות?
בס´ 4(1) – "כלפי נושים אחרים של החייב יהיה כוחו של משכון יפה – בנכסים שיש לגביהם בדין אחר הוראות מיוחדות לעניין זה – בהתאם לאותן הוראות". הדוגמא הקלאסית היא לגבי מקרקעין, כלומר אם אתה רוצה למשכן בעלות בזכות קניינית במקרקעין או שאתה רוצה למשכן זכות שכירות רשומה במקרקעין. אומר לנו חוק המקרקעין, שהשכלול כשמדובר בשכלול של זכות בעלות במקרקעין או זכות שכירות רשומה במקרקעין,  השכלול צריך להיות באמצעות רישום במרשם המקרקעין, בטאבו.


עורכי דין לענייני שעבודים
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לענייני שעבודים. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא זכות המשכון
סגור