לכל אחד או ארגון יכול להיות רעיון למוצר או לשירות מצליחים, ולפעמים זהו רק עניין של זמן עד אשר אחר ישתמש ברעיון זה ואולי אף יקדים להשתמש באותו רעיון לפני ממציא הרעיון. על פי החוק ישנם מספר פתרונות להגנה על רעיון של מוצר או שירות. ישנן מספר דרכים להגנה על הרעיון ואפילו עם חשיפתו לעיניים זרות. חלק גדול מתחום הידע הטכנולוגי זכה להכרה כחלק מהקניין הרוחני במסגרת האמנה TRIPS אשר הוכנסה לתחיקה הישראלית כבר בשנת 2000.
אילו אפשרויות חוקיות עומדות להגנה על רעיון מסחרי?
אחת מהן היא הגנה חוזית או "הסכם סודיות" – NDA. הסכם הסודיות מאפשר את חשיפת הרעיון (לעיניהם של יועצים עסקיים, שותפים פוטנציאליים, קבלני משנה, עובדים ועוד) ללא חשש לשכפול הרעיון. דרך נוספת מעוגנת בחוק העוולות המסחריות 1999, כאשר הו מגדיר מהו "סוד מסחרי" – כאשר סודיותו מעניקה לבעליו יתרון עסקי על פני המתחרים שלו – וזאת בלבד שזה נוקט באמצעים סבירים לשמירה על הסודיות. דבר נוסף הוא שכל אדם רשאי לעשות שימוש בסימן מסחרי לשם זיהוי ומיתוג מוצריו או עסקו. מוצר להשתמש בכל אלו כל עוד לא בוצעה הפרה של החוקים שיוחסו לכל דרך בשמירה על הסודיות.
מהו גזל סוד מסחרי?
גזל סוד מסחרי נחשב לעוולה בדיני נזיקין – ומשמעו שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו. עוולה זו מנויה על חוק העוולות המסחריות – ונועדה לעגן את זכותו של בעלי הסוד לקניינם הרוחני. על מנת להוכיח כי אכן בוצע גזל סוד מסחרי, רצוי להסתייע בעורך דין נזיקין אשר יוכיח את יסודות קיום הסוד המסחרי וכן את גזלו.
מתי סוד מסחרי יכול לפקוע?
הגנה על סד מסחרי תוכל לפקוע כאשר מידע הופך לנחלת כלל. משתמע מכך, כי מוצר מוגמר וכן מידע הנגיש לציבור ונמכר לציבור הרחב אינם מוגדרים כ"סוד מסחרי". כמו – כן, ישנם סייגים מנויים בחוק, אשר מבטלים את הסודיות המסחרית: באם הייתה "הנדסה הפוכה", כאשר אדם רוכש את המידע בתום לב ובתמורה כאשר הגזל נעשה במהלך העבודה ועוד.
שם | |
1111111111 | |
נושא | |
2222222222 | |
תוכן | |
3333333333333 | |