מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין אזרחי » רשלנות שופט- מתי אפשר להגיש תביעה
אולי תתעניין ב:
מגזין אזרחי

רשלנות שופט- מתי אפשר להגיש תביעה

  • מערכת האתר
  • |
  • 1/3/13
  • |
  • 12:10
  • |
  • 2499 צפיות

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע ב-14.3.01 בעזרת פסק דין תקדימי שניתן כי כאשר ישנם מצבים של רשלנות חמורה של שופטים אפשר יהיה לתבוע אותם על פיצויים וחסינותם, כמו גם של המדינה המעסיקה אותם, מוסרת. החלטה זו התקבלה לאחר תביעה של אזרח אשר דרש פיצויים מהמדינה עקב רשלנות של ראש ההוצאה לפועל בירושלים. למרות שהשופטים דחו את התביעה על הסף, אך הם קבעו בפסיקה באופן תקדימי כי תביעה על רשלנות של שופטים ועובדי ציבור ניתנת רק לאחר הוכחה ממשית כי אכן קיימת פגיעה עקב רשלנותם.

שירות גרוע לעומת רשלנות
שירות גרוע משמעו שירות לא תקין שצריך לשפרו על ידי צריכת אמצעים נוספים למערכת המשפט או לפעמים באמצעות חקיקה, כמו כל השירותים הנוספים שהמדינה אחראית על שיפורם. לעומת זאת, רשלנות משמעה רשלנות חמורה מאוד ובוטה עד כדי כך שלא ניתן להתעלם ממנה ולחזור לסדר היום הציבורי. כמו למשל כתיבת פסק דין של שופט כ-10 שנים לאחר שהמשפט כבר הסתיים זו דוגמא לרשלנות. זאת מהסיבה שזוהי חריגה מוגזמת לפרק זמן סביר נורמטיבי ששופט כותב פסק דין, במילים אחרות: סחבת ארוכה ומתמשכת המצדיקה תביעת השופט או לחילופין המדינה כמעסיקה שלו.

חסינות שופט
החסינות אשר ניתנת לשופט היא מכוח סעיף 8 שבפקודת הנזיקין הקובע כי לא ניתן להגיש תביעה על נזק או עוול אשר גרם אדם במסגרת מילוי תפקידו כשופט. החסינות השיפוטית מונעת פגיעה בחופש פעולתו, עצמאותו ובתפקודו של השופט ומאפשרת לו להפעיל שיקול דעת ללא חשש מתביעה. חסינות זו מוענקת לשופט גם כדי לדאוג ולשמור על האינטרס הציבורי אשר מעוניין שהוא יקבל החלטות גם אם הן מתגלות כשגויות. הסרת החסינות וחשיפתם לתביעות נזיקין יכולה לגרום לפגיעה כלכלית קשה ולשיתוק כללי של מערכת בתי המשפט בישראל. מצד שני, הגבלת חסינות מוחלטת יכולה לדחוף לשפיטה ראויה הולמת וזהירה תוך הפעלת שיקול דעת.

הגשת תביעה
כאשר שופט התרשל בתפקידו וביצע טעות ובכך גרם נזק לאלו המתדיינים, כמו למשל טעות בחוק, חוסר התייחסות לראייה או עובדה, טעות בהלכה, פגיעה בזכות יסוד או סדרי הדין. אולם, ניתן לתקן את הטעויות הללו באמצעות ערעור. גם אם אין אפשרות להגיש ערעור וחלה טעות אשר המבוססת על שיקול דעתו של השופט, רק לעיתים נדירות מאוד יחויב בנזיקין. במקרים של מעשים הנובעים מתוך מניעים פסולים או מעשים בזדון ניתן יהיה להסיר את חסינותו של השופט ולתבוע אותו על נזיקין כי מתקיימת הפרה של מדיניות משפטית.


תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא רשלנות שופט- מתי אפשר להגיש תביעה
סגור