בתי עסק וכל מי שעובד עם לקוחות ודאי נתקל גם בלקוחות אשר מותירים את חובותיהם כשהם משלמים בשיקים או אשראי ללא כיסוי. בתי עסק שמשקיעים ממרצם, מכוחם ומזמנם כדי לספק ללקוח מוצר מוכן ובזמן ואף באים לקראתם בתנאי תשלום נוחים ופורסים לתשלומים או בתשלום דחוי, פותחים פתח לחוב, אשר אותו יאלץ לגבות על ידי השקעת משאבים לא פחותים לאחר מכן. בישראל ישנם אלפי שיקים חוזרים ביום, ויוצא על פי הסטטיסטיקה הזו כי מושקעים לא מעט משאבים גם לצרכים אלו.
איך להתנהג עם חייבים
תחילת הדרך היא במניעה של המצב – ניתן לסמן את הלקוחות הבעייתיים ולתזכר אותם בתשלום. במקרה שהצטבר חוב, רצוי לאסוף ראיות ועדויות. תוך כך רצוי לאסוף ולרכז מסמכים רלבנטיים בנושא, תצלומי שטח, מיילים ותכתובות, כרטיסו של הלקוח בהנהלת חשבונות ועוד. כשמדובר בסכומי עסקה גדולים – רצוי להחתים על ערבויות אישיות על שטר ערבות או על הסכם ההזמנה. בכל מקרה רצוי להתייעץ עם עורך דין מתאים לנושא.
ישנם כלים אופרטיביים לגבייה יעילה
כשבעל העסק הופך לתפקד כנושה לבעל החוב, הוא אמור להתקשר אליו ישירות ולדרוש אותו, במקרה שחולקו לו שיקים חוזרים. ישנם מצבים בהם לא ניתן לאתר את החייב מסיבות שונות (אף אם בתום לב, לדוגמה – מעבר דירה לאחר שעברה כברת זמן רבה מאז התשלום, טס לחו"ל ועוד), ואז במקרה זה, בעל העסק יערב את ההוצאה לפועל בהליך. תשלח לו הודעה בדואר רשום לגבי פתיחת התיק בהוצל"פ, ועל כך שעליו להסדיר את חובו כולל תשלומים בגין פתיחת תיק ושכירת בלש כדי למצוא אותו מכיסו.
מה קורה אם החייב לא מגיע להסדיר את חובו?
יש להמתין ממועד האזהרה שנשלחה אליו בדואר רשום כ – 21 יום, ובמידה ואינו מסדיר את החוב, ניתן יהיה על פי החוק לנקוט בהליכים כמו עיקול, מאסר, צו הבאה והכול – דרך מערכת החוק ובשיתוף ההוצאה לפועל.