מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין פלילי » ספק סביר במשפט הפלילי
מגזין פלילי

ספק סביר במשפט הפלילי

אחד מן המושגים שאנו שומעים לעיתים קרובות בכל הקשור לדין הפלילי הוא נושא הספק הסביר. מהו ספק סביר במשפט הפלילי? מדובר בעקרון יסודי במשפט הפלילי, הקובע כי בכדי להכריע שנאשם אכן מעורב או אשם בביצוע פשע יש להוכיח זאת מעבר לכל ספק סביר.
  • מערכת האתר
  • |
  • 1/1/2014
  • |
  • 15:39
  • |
  • 2261 צפיות

מהו עניין הספק הסביר? ספק סביר אינו מדבר על חוסר בראיות או בעיה איתן, אלא עוסק בעיקר בנושא הספק הממשי. אם יש איזשהי סיבה בגינה אי אפשר באופן ממשי וחד משמעי להאשים מישהו בפשע, הרי שהוא לא אשם. מנגד, לא נדרשת גם וודאות הוכחה מוחלטת על אשם, מספיק להוכיח באופן סביר ומובן בכדי להסיק על מעורבותו של מישהו בפשע.

מהו הנטל המוטל על התביעה במשפט?
בעת משפט פלילי מוטל על התביעה נטל ההוכחה או נטל השכנוע בלשון מקצועית. משמעות מושג זה היא, שעל התביעה לשכנע את בית המשפט מעל לספק סביר כי אכן יש פה נאשם וכי כך השופט גם יידון את מעשיו של הנאשם במשפט. מעבר לחובת ההוכחה ושכנוע השופט בנושא, קיימת גם חובת הראיה. חובה זו היא שלא ניתן להאשים אדם סתם כך בפשע. האדם ביסודו הוא חף מפשע ולכן יש נטל שכנוע על האשמתו וגם נטל ראיה בכדי לתקף את המעורבות באופן פורמאלי. הצגת ראיות חותכות העומדות בכללי כל דין, לרוב תסייע לשכנע באי חפותו של נאשם.
מהו הספק הסביר?

האם הנאשם יכול לערער כנגד הראיות?
בהחלט כן. הנאשם יכול לבוא בדרישת ערעור כנגד הראיות, אך מומלץ לעשות זאת בצורה מסודרת ולא בדעה עצמאית אלא בהיוועצות מול עורך דין פלילי  שיודע היטב את הדין הפלילי, ומהי הפרכת ראייה שיכולה להיות מקובלת ומה ממש לא מקובל ואולי אף יסבך את הנאשם יותר. לחילופין, העורך דין גם יכול להכין את הנאשם מבעוד מועד לגבי הראיות שעלולות להיות מוצגות כנגדו ולהנחות אותו כיצד לענות.

ומה קורה במקרה של ראיות חותכות?
אמת היא שהנאשם תמיד יכול לצאת נגד הראיות ולהציג הגנה על עצמו ועל חפותו למולן. אך מה קורה במקרה של ראיות חותכות- למשל כלי ביצוע פשע שנמצאו עליו טביעות אצבעות של הנאשם הוא שארית גנטית שאין לטעות בהשתייכותה אליו? במקרה הזה, סביר להניח שההרשעה תהיה קרובה מתמיד.


עורכי דין למשפט צבאי פלילי
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין למשפט צבאי פלילי. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא ספק סביר במשפט הפלילי
סגור