מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין קניין רוחני » מהו מדגם?
מגזין קניין רוחני

מהו מדגם?

החוק מעניק חסות לעיצוב של חפץ מסוים שיכול להיות בין היתר כל מוצר תעשייתי במידה שעמד בתנאי רישום מדגם – ביחוד בעת רישום עיצוב חדש. בכך המעצבים והיוצרים שומרים על הקניין הרוחני שלהם ולקבל שימוש ייחודי בו.
  • מערכת האתר
  • |
  • 25/2/2014
  • |
  • 10:44
  • |
  • 1862 צפיות

המדגם הרשום הינו זכות קניינית המקנה בלעדיות על השימוש במוצר. כדי לעצב את המוצר לא די ביצירת שימושיות של המוצר, אלא ליצור בעיצוב שעומד בתנאי רישום המדגם ובין היתר לא לייצר פרט שהוא דומה למוצר אחר שהוא בחסות המדגם. הזכות לכך נקנית תוך רישום בפנקס המדגמים והמשמעות היא שכל סוג של מדגם כפי שהוא מצוין בחוק מגן על כל הקטגוריות שרשומות בסעיף מאותו סוג של מוצר או בחלק מהן. הסוגים הללו מוגדרים בתוספת השלישית בתקנות המדגמים. 

הגדרת המדגם
לפי סעיף 2 לפקודת המדגמים, הגדרתו של מדגם הוא קווי דמות, דוגמה, צורה או קישוט שמייחדים את החפץ באופן שבולט לעין בסחורה המוגמרת ואפשר להבחין בו רק במראית עין. מאידך, אין צורך להבחין בין השיטות לבניית המוצר. ישנה הגנה על פי חוק שניתנת למדגם, בסעיפים 33 ו-37 לפקודת המדגמים והפטנטים משנת 1924.
מדגם כזכות קניינית

ההגנה שניתנת למדגם
זכות היוצרים על המדגם תוענק לו עם רישומו לאורך 5 שנים מיום רישומו. ניתן להאריך את מועד זכות היוצרים ביחד עם תשלום המס המתאים. ניתן לבקש להאריך את התקופה גם בדיעבד בתקופה של 6 חודשים לאחר תום המועד בכפוף לתשלום אגרה נוספת שנקבעה בחוק. כל עוד הזכות עומדת לבעל המדגם, כל גורם אחר אסור בייחוד המוצר לצורך מכירתו או לערוך חיקוי ותרמית אלא אם יש לו רישיון לכך והיתר בכתב מהבעלים הרשומים – כדי לערוך היתר זה רצוי להתייעץ עם עורך דין פטנטים.

רישום סימן מסחרי ומדגם רשום
אם תכליתו של הסימן המסחרי הוא כדי לאפשר ליצרנים לפתח את הסימן הבלעדי שיזוהה על ידי הציבור ויעניק לו את המוניטין ואת ההבחנה מפני משווקים מתחרים, הרי שתכלית המדגם הרשום היא הענקת זכות לעיצוב מוצר ולשיווקו באופן בלעדי לאותו היצרן. בכך, החוק מעודד בכך את היצרנים כדי לעצב ולהשקיע בפיתוח המוצרים, שכן ללא הגנה זו היו חשופים להעתקות של יצרנים זריזים אחרים שהיו קוצרים את פרי ההצלחה של המוצר המקורי. 


עורכי דין לענייני זכויות יוצרים
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לענייני זכויות יוצרים. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא מהו מדגם?
סגור