מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין פלילי » אשם תורם וקטינים
מגזין פלילי

אשם תורם וקטינים

  • מערכת האתר
  • |
  • 1/3/13
  • |
  • 12:10
  • |
  • 2616 צפיות

אשם תורם הינו מפר חוזה כנגד הנפגע, כאשר הנפגע תרם באשמו לנזקיו. דוקטרינת האשם מובאת בסעיפים 64-70 בפרק ד´ לפקודת הנזיקין ומסבירה מהי הגנה מוחלטת על האשם התורם ומהי הגנה יחסית, ומאפשרת לקבוע על פי זאת את גובה הפיצויים אשר נחלק בין המזיק לניזוק – אם יהיו כאלו. סעיפים אלו לחוק מבססות את הגדרת האשם אשר מבססת את האחריות בנזיקין. החלק הראשון מתייחס לגורם הנזק ואילו החלק השני מתייחס לניזוק, וכיוון שישנה האפשרות כשמול גבול האחריות של המזיק עומדים מחדל או התרשלות של הניזוק אשר הביאו לקרות הנזק.

מהו אשם תורם וקטינים
כובד האחריות להוכחה נופל על כתפיו של הנתבע, בשיעור של אחוזים על- פי עניות דעתו. בית המשפט ידון בטענתו ויקבע לו את הפיצויים אותם ישלם  תוך ניכוי שיעור זה. כאשר מדובר בקטינים עד גיל 12, הינם זוכים ליחס שונה ממערכת המשפט, על בסיס יכולתו של קטין להבחין בין "מותר" ו"אסור" ועל כן אלו פטורים מאחריות (סף העמדת קטינים לדין בישראל עומד על גיל 12 שנים) ועל קטינים מבוגרים מגיל זה מוטלת אחריות בדומה למבוגר. על- כן סעיף 9 לפקודת הנזיקין קובע כי לקטין שגילו נמוך מגיל 12 אין יחוס לאחריות (יש חסינות דיונית). במידה ומוגשת מולו תביעה, היא תוגש מול האפוטרופוסים שלו (הוריו, האפוטרופוס החוקי ועוד).

האם הוסרה האחריות כליל מקטינים עד גיל 12?
בית המשפט פסק בעבר פסיקות המבחינות בין ילדים מתחת לגיל 12תוך אבחנה ברורה מילדים מעל לגיל 12 שלהם ישנה יכולת אבחנה ושיפוט לנהוג באחריות ובזהירות כלפי הסביבה באופן סביר, תוך שמירה על בטחונו האישי והגופני. על – כן התשובה חיובית במקרה זה ברוב המקרים (לדוגמה – התפרצות לעבר כביש מסוכן).

מתי קטין הינו אשם תורם?
קטין אינו יכול להיות על פי חוק אשם תורם אם עוד לא חצה את גיל 12. על- כן, החוק מזמן לאותו קטין הגנה מוחלטת מטענת אשם תורם ואף ללא דיון. במידה והוגשה תביעה בנושא, רצוי להסתייע בשירותיו של עורך דין נזיקין, שכן בית המשפט בודק לגופו כל עניין מול חובת זהירות של ילד סביר באותו הגיל בנסיבות העניין.  

עורכי דין לעברות אלימות
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לעברות אלימות. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: מרכז, שפלה, דרום
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא אשם תורם וקטינים
סגור