נהיגה בשכרות היא נגע אשר רשויות החוק מעוניינות להרחיק מעל לפני הכבישים. אחת הדרכים לצנן ולהרתיע נוהגים באופן זה הוא לשלול את רישיון הנהיגה לתקופה של לפחות שנתיים.
משנה לשנה, רשויות החוק נאלצות להתמודד עם תופעות חמורות, נזקים ותאונות דרכים קטלניות הנגרמות כתוצאה מנהיגה בשכרות. המטרה הרגולטיבית היא לבער את הנגע הזה מעל לשטח הכבישים כשהעונשים אמורים להרתיע את הנהגים שכבר נענשו לפחות פעם אחת ואת אלו הנוהגים על הכביש ללא הרשעה בנושא. בשנים האחרונות – עונשי המינימום ל
נהיגה בשכרות מבטאים מגמה להחמרה בעבירות תנועה בכלל ולעבירות של נהיגה בשכרות בפרט, כיוון שזו האחרונה נחשבת לעבירה חמורה במיוחד. למרות שהחוק התיר בעבר פסילה מנהלית של 30, 60 ו- 90 ימים, הרי שבשנים האחרונות הענישה הפכה להיות לפחות שנתיים.
פסילה לפחות לשנתיים
על פי החוק, מי שנתפס גם בפעם הראשונה כנוהג בשכרות, הרי שרשיונו יפסל לאורך תקופת זמן מסוימת הנעה בין 30,60 או 90 חודשים עד למועד הדיון בבית המשפט שם יוחלט אם לחרוץ את דין שלילת הרישיון למשך שנתיים או יותר, כשמי שזו לו העבירה השניה בה נתפס נוהג בשכרות, הרי שהפסילה תהא לפחות לארבע שנים.
מי קובע את עבירת הנהיגה בשכרות?
השוטר שבדק את הנהג יגיש את דיווחו לבית המשפט, ואילו ההגנה מטעם הנתבע יכולה להשתמש במיטב הכישורים של עורך דין לענייני תעבורה, כדי לנסות ולצמצם את גזר הדין לכדי ענישה מינימאלית. פעמים מסוימות, לבית המשפט ישנה האפשרות לפעול על פי שיקול דעתו ולא בצורה אוטומטית המצייתת לחוק, על פי שיקולי נסיבות המקרה – "רגילות" או "מיוחדות".
אמצעי תיקון לחידוש הנהיגה
כדי לחדש את רישיון הנהיגה לאחר פסילה,
בית המשפט מחייב את מי שקיבל לפחות 12 חודשי שלילה לעמוד באמצעי תיקון מסוימים – עליו לעבור מחדש מבחן עיוני (תיאוריה) וגם מבחן מעשי בהצלחה. רק לאחר מכן יגיש בקשה למשרד התעבורה לחידוש הרישיון.