מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין משרד הבטחון » ביטול הצוואה והשפעה לא הוגנת
אולי תתעניין ב:
מגזין משרד הבטחון

ביטול הצוואה והשפעה לא הוגנת

החוק הישראלי מעניק הגדרה מדויקת לצוואה, חוקיה ותקינותה. כמו כן החוק קובע במפורש שורה של מקרים בהם תיפסל צוואה וחוקיותה תישלל. בכתבה שלפנכם תמצאו הסבר על אחת הסיבות הנפוצות בגינן נפסלות צוואות- השפעה בלתי הוגנת
  • מערכת האתר
  • |
  • 3/7/2013
  • |
  • 18:44
  • |
  • 2064 צפיות

הכנת צוואה היא אמצעי בטחון כדי להבטיח שהעיזבון שנשאיר מאחורינו יגיעו ליורשיו. עם זאת, יש מקרים בהם כתוצאה מנסיבות מסוימות בית המשפט מקבל פניות התנגדות לצו הצוואה בטענה שבזמן כתיבת הצוואה הנפטר היה תחת השפעה של גורם או נסיבות לא הוגנות ולכן יש לבטלה. ביטול צוואה דורש הוכחה חותכת שהנפטר היה תחת איום, תרמית או השפעה אחרת ושיקול דעתו נפגע. 

סיבות לביטול צוואה
מסמך צוואה הוא דבריו האחרונים של הנפטר ובית המשפט מחויב לחלק את העזבון כפי שפורט בצו הצוואה אלא אם כן הוכח שהצוואה לא תקפה כי נכתבה תחת השפעה לא הוגנת. מה היא השפעה לא הוגנה? מצב בו הצוואה נכתבה תחת איום, אונס, תרמית ותחת השפעה של גורמים או מצב נפשי לא תקין. כדי למנוע את הוצאת צו הצוואה יש לפנות לרשם לענייני בית המשפט התנגדות בכתב והוא יעביר את הבקשה למניעת הצוואה לבית המשפט. במקרה ובבית המשפט יוחלט שהצוואה לא אמינה ויש לבטלה, הרכוש ככל הנראה יחולק בין קרובי המשפחה שהם יורשים טבעיים לעיזבון.  
יש מספר מקרים בהם תבוטל צוואה

תלות המצווה כמבחן להשפעה
על מנת לבדוק אם הצוואה הייתה תחת השפעה כלשהי ולכן אינה תקפה, יש לבדוק בעזרת כמה מבחנים האם הנפטר היה במצב תלות פיזית, נפשית או שכלית, שהשפיעה על נוסח הצוואה. צוואות מעוררות מחלוקת בקרב בני משפחה, לכן חשוב לבדוק היטב לפני שמבטלים צו צוואה. בדיקת התלות מתייחסת לארבעה קריטריונים: עצמאות, קבלת סיוע, קשריו החברתיים של המצווה ונסיבות עריכת הצוואה. עצמאות המצווה מצביעה על כך שלא היה תלוי באף אדם בזמן כתיבת הצוואה ובמיוחד בפעם האחרונה שהצוואה נערכה. במידה ואכן הנפטר לא היה עצמאי וקיבל סיוע מאדם כלשהו יש לבדוק את טיב הקשר עם אדם זה על מנת לפסול מצב בו האדם המסייע השפיע על קבלת ההחלטות של המצווה. כמו כן, בהמשך לבדיקת תלותו של המצווה יש  לבחון האם היו לו קשר עם אנשים אחרים בתקופת עריכת הצוואה, או שהאדם שסייע לו היה גורם ההשפעה היחידי. בנוסף, יש לבדוק את הנסיבות בהן נערכה הצוואה, היה המצווה היה במצב נפשי או בריאותי לא טוב והאם הדמות המסייעת ניצלה זאת כדי להשפיע על תוכן הצוואה. 

הצוואה כראייה להשפעה לא הוגנת
תביעת ירושות על פי רצון המת הוא עקרון חשוב שבית המשפט לרוב מקיים. עם זאת, במידה ונוסח הצוואה מצביע על כך שאדם אחר התערב בניסוח הצוואה והאדם החשוד בסיוע מקבל חלק משמעותי בעזבון באופן שמצביע על כך שהיה מעורב בהחלטה ובמידה ויש חשד גבוה שהצוואה נכתבה ב"קולו" של המסייע ניתן לראות בכך הוכחה שהתקיימה השפעה על המצווה שלא היה במצב בריא. עם זאת, כאשר אין הוכחה חותכת בוחנים את מכלול הנסיבות שקדמו לעריכת הצוואה כגון היכרות מוקדמת עם עורך הדין, מי מסר את פרטים לצוואה עבור עורך הדין, תשלום שכר הטרחה לעורך הדין וכדומה. 


עורכי דין לצוואות
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לצוואות. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: מרכז
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא ביטול הצוואה והשפעה לא הוגנת
סגור