בשנים האחרונות הפכו דיני הים נפוצים ומהותיים בעיקר לאור הקלות והניידות שהביאה עימה הקידמה הטכנולוגית. דיני הים הם למעשה שם כולל לתחומי משפט רבים הכוללים בחובם תחומים שונים כמו דיני הים הפתוח, חופש השייט, שוד ימי, זכות הגישה לנמלים, סוגית הים הטריטוריאלי, זכות מעבר אוניות וכלי שיט, קרקע לב הים, סכסוכים בדיני הים, שימוש בכוח ו
הגנה עצמית, שימור והגנה על איכות סביבת הים, מיצרים בינלאומיים ועוד. דיני הים הפכו רלוונטיים עד מאוד בייחוד למדינת ישראל אשר נאלצת להתמודד עם סוגיות משפטיות בינלאומיות רבות בתחום זה.
תביעה בגין דיני ים
הרואה עצמו נפגע בכל אחת מהסוגיות הקשורות לדיני הים רשאי להגיש תביעה בהתאם לכללים הבינלאומיים. חשוב להדגיש כי בהליכים משפטיים רבים הקשורים לדיני הים קיימת מחלוקת מהותית באשר לסמכות השיפוט המתאימה והנכונה ביותר להליך זה, שכן לרוב הסכסוכים ו/או הסוגיות בתחום נוגעות למספר מדינות בהתאם למיקום ביצוע העבירה, מקום היעד ו/או המוצא, קיומה של תנית שיפוט, זהות הצדדים, תחולת דינים אחרים וכדומה.
דיני ים- תביעה בינלאומית
במרבית המקרים סמכות השיפוט בעת תביעה ימית תיגזר מהכללים הנהוגים בהתאם לעקרונות שונים שנקבעו בפסיקה לשם קביעת מקום השיפוט. בין היתר עקרונות אלה נוגעים לעקרונות כמו עקרון הריבנות הטריטוריאלית לפיו לכל מדינה הסמכות על כלל בני האדם ונכסים המצויים בשטחה, עקרון האפקטיביות, לפיו תיבחן שאלת האפקטיביות המירבית ביותר בנסיבות העניין, בעניין זה תיבחן שאלת האכיפה וכך לא יינתן פסק דין על ידי בית דין שלא יוכל לאכופו. עקרון נוסף הינו עקרון ההגינות אשר נוטה לייחס חשיבות רבה לרצונם ודעתם של הצדדים להליך.
אמנות בינלאומיות להסדרת הסוגיה
בשנת 2005 נחתמה אמנה בנלאומית הנקראת "אמנת ניו יורק", מטרתה של אמנה זו הינה "קידום הסחר וההשקעות הבינלאומיים, באמצעות שיתוף משפטי מוגבר" כלשון האמנה. האמנה נועדה לעודד עסקאות ומסחר בנלאומי תוך הבנה וסדר משפטי לשם ידיעה מראש של התניות שונות בין הצדדים. האמנה קובעת את הפורום שיכריע בסוגיות שונות ("סעיפי מקום שיפוט אקסקלוסיבי") בכפוף לכללים וחריגים המפורטים בה.