מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין קניין רוחני » קניין רוחני - מה זה אומר?
מגזין קניין רוחני

קניין רוחני - מה זה אומר?

קניין רוחני מקנה זכויות בנכסים שאינם מוחשיים ופרי יצירה אינטלקטואלית של אדם. בעל הקניין הזה יכול לעשות בו שימוש על פי רוחו ורצונו וכן יזכה להגנה חוקית מפני העתקת הקניין או יצירתו בידי אחרים למשל.
  • מערכת האתר
  • |
  • 8/1/2014
  • |
  • 16:37
  • |
  • 1967 צפיות

על פי סעיף 27-2 להכרזה האוניברסאלית בזכויות אדם, לכל אדם ישנה הזכות להגנת האינטרסים המוסריים וגם החומריים שכרוכים ביצירה ספרותית, מדעית או אמנותית שהינה פרי רוחו של אדם. הרי שאותו אדם השקיע ביצירה הזו זמן, מאמץ, כושר יצירה וסביר להניח שגם כסף. תחת ענף הקניין הרוחני ישנם מספר תחומים משפטיים שעוסקים בכך – בין היתר סימני מסחר, זכויות יוצרים פטנטים, מדגמים, משדרים ומבצעים, זכויות מטפחים ועוד, אולם כולם בעלי מכנה משותף. 

מהי זכות כלפי כולי עלמא?
המשפט הידוע "זכות כלפי כולי עלמא", משמעו- הזכות להגנה משפטית על יצירה כלפי אין ספור אנשים – על כל העולם או כל תושבי המדינה שבה חל החוק – מדינת ישראל, נאסר לעשות שימוש ביצירה. זאת, אל נגד זכויות קניין מוחשי, אשר הוא זכות רגילה ואישית. 
מהו קניין רוחני?

מהי זכות עבירה?
"זכות עבירה" – משמעה זכות שניתן להעביר לאחרים. זו זכות בירושה, משכון, העברה ועוד. זו זכות הקיימת גם לקניין מוחשי, וגם פטנט שיש בו קניין רוחני יכול לעבור בירושה, בהעברה, במשכון ובדרכים דומות נוספות. 

הערך הכלכלי של קניין רוחני
לזכויות קניין רוחני ישנו ערך כלכלי וניתן לכמת אותו על פי אומדן והערכה. ניתן להעריך מה שוויו של פטנט או של ספר וגם של אלבום מוסיקה. יחד עם זאת, ישנן זכויות שלא ניתן להעריך בדרך זו את שוויין, כמו למשל הזכות לשם טוב. 

היכולת לאכוף קניין רוחני
ניתן לומר שיכולת האכיפה של זכויות הקניין הרוחני הפכו לשטח דינאמי – ביחד עם התפתחות הטכנולוגיה ועולם הרשת. כיום, המשתמשים כבר משפיעים על עיצוב היצירה באמצעות תגובות ומעורבות פעילה בשינוי. מכאן נוצר מתח שבין ההגנה על זכויות הפרט אל מול זכות הציבור ליהנות מחופש המידע ומן היכולת להשתמש בו.

מעורבות עורך דין
על מנת למנוע מראש שימוש בזכויות קניין רוחני, יש להתייעץ עם עורך דין שמצוי בתחום ולהבין מה משמעות פעולת פרסום אותו קניין רוחני ואופן הפרסום. בתוך כך, ניתן להתייחס גם להפרות הזכויות הללו ולפנות בתביעה על כך אל בית המשפט. 


עורכי דין לסודות מסחריים
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לסודות מסחריים. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: דרום
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא קניין רוחני - מה זה אומר?
סגור