מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין משפחה » צוואה, מהותה והדרכים לעריכתה
מגזין משפחה

צוואה, מהותה והדרכים לעריכתה

לאחר פטירת המצווה, יש להוציא לפועל את צוואתו. בזמן הוצאתה לפועל עלולות לצוץ בעיות שונות שמקורן בעריכת הצוואה או במהותה. איך להמנע מבעיות עתידיות בהוצאת הצוואה לפועל ולהעניק לה תוקף?
  • מערכת האתר
  • |
  • 15/1/2014
  • |
  • 15:06
  • |
  • 1889 צפיות

המצווה הינו השליט על הצוואה, והוא המקנה לגורם מסוים את הזכות בעיזבון, גם אם לא מוקנית לו זכות זאת מכוח הדין. יחד עם זאת, ניתן לפסול או לבטל את הצוואה, אילו מוכיחים קיומה של סיבה מספקת לכך כמו למשל השפעה בלתי הוגנת למשל. משום כך, נקבעו חוקים שונים לכתיבת הצוואה ולעריכתה, כך שיצומצם ככל הניתן החשש לכך שנעשתה השפעה בלתי הוגנת למשל. במידה שקיים חשש בעל יסוד סביר לכך שהצוואה פסולה, ישנם הליכים שבהם ניתן להגיש את ההתנגדות לצוואה.

עריכת צוואה משום ההבדל בין ההלכה לחוק
יש לערוך צוואה משום שני שיקולים עיקריים; השיקול הראשון הוא ההבדל שבין חוק הירושה שמהווה את ברירת המחדל – כיצד לנהוג בעזבונו של אדם לאחר מותו, ובין החוק; בעוד ההלכה מחלקת את העיזבון שווה בשווה רק עם הבנים היורשים, החוק מערב גם בנות שווה בשווה. בהלכה, הבן הבכור יורש פי שניים והאישה תקבל את הזכות למזונות ולמדור – אולם רק על פי החוק היא יורשת גם את חלקה בעיזבון – חצי מכך. 
 
תפקידה של הצוואה

עריכת צוואה משום רצון לשנות מדין תורה
על פי דין תורה ישנו הבדל בין ירושתה של הבת ובין ירושת הבנים. אדם שמעוניין לעגן את רצונו על אף שידוע כי החלוקה לעיזבון תוסדר באמצעות דין תורה או הסכמה מבית דין יכתוב זאת בצוואתו; לפי הגמרא, אדם יתן 10% מנכסיו לבתו לצורך נישואיה ובקהילות אשכנז נהוג להעניק שטר "חצי זכר". 

דרכים לעריכת צוואה
ישנן ארבע דרכים עיקריות לערוך צוואה כך שתקבל משנה תוקף של פסק דין מבית המשפט: צוואה בעדים, צוואה על ערש דווי הנקראת גם צוואה שבעל פה, צוואה בפני רשות וצוואה בכתב יד. כל אחת מן הדרכים הללו היא שיטה בעלת יתרונות וחסרונות משלה, ובדרך כלל יש לנסח אותה באמצעות עורך דין כך שיהיו פחות חילוקי דעים באשר לתוכן. עורך דין ממילא אמור לחתום על הצוואה, או עורך דין שפועל גם תחת כובעו של נוטריון. החוק קובע מה יהיו החוקים לפיהם יש לערוך כל סוג כזה של צוואה.

מאמרים בתחום:

עורכי דין אלימות במשפחה
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין אלימות במשפחה. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: מרכז, שפלה, דרום
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא צוואה, מהותה והדרכים לעריכתה
סגור