מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין משפחה » המבחנים להשפעה לפסילת תקפה של צוואה?
מגזין משפחה

המבחנים להשפעה לפסילת תקפה של צוואה?

היורשים מנהלים פעמים רבות את מלחמותיהם לאחר שלמנוח כבר אין יכולת לקיים דו-שיח עם היורשים בנדון, מלבד הצוואה שהותיר אחריו. במידה שעולה הטיעון להשפעה בלתי הוגנת על הצוואה, קובעים את תוקפה על פי מבחנים.
  • מערכת האתר
  • |
  • 27/1/2014
  • |
  • 15:35
  • |
  • 1764 צפיות

בית המשפט נדרש לדון לא מעט פעמים באשר לקביעת תוקף הצוואה; עליו להחליט באם הצוואה נכתבה מתוך רצונו החופשי של המנוח או האם נפל בה פגם כל שהוא שמערער את הוראתה – בין אם מחמת אונס, השפעה בלתי הוגנת, איום, תרמית או תחבולה. במקרים אלו כל עוד הוכחו – בית המשפט יטה לבטל את הצוואה על פי סעיף 30א´ בחוק הירושה, וישנם כלי מבחן כדי להצמד כמה שניתן למציאות – האם נעשתה באמת השפעה בלתי הוגנת. 

מבחן תלות ועצמאות
אחד העקרונות המסייעים לבית המשפט להכריע בנוגע להשפעה הבלתי הוגנת של צוואה הוא מבחן התלות והעצמאות. יש לבחון האם המצווה היה עצמאי בתקופה שבה נכתבה הצוואה – הן מבחינה גופנית והן מבחינה קוגניטיבית – הכרתית. במידה שלא היה צלול, אפשר להניח כי בין המצווה לנהנה התקיימה תלות כל שהיא שפגמה באובייקטיביות הצוואה.
כשירותה של צוואה

מבחן הקשר עם אחרים
לקשרים של המצווה עם אנשים ישנה השפעה גדולה, שכן אילו לא היו למצווה קשרים עם אנשים מלבד אותו מסייע שנהנה מן הצוואה, דבר זה יוצר ביניהם תלות גדולה יותר – ומתוך כך בוחנים את תום הלב שבעניין. היקף הקשרים עם אחרים ישליך על תלות המצווה באותו נהנה.

מבחן הנסיבות לעריכת הצוואה
סעיף 35 לחוק הירושה קובע כי הוראה לצוואה מלבד צוואה שנעשתה בעל פה בטלה, כל עוד היא מזכה את מי שערך אותה, היה עד לעריכתה או לקח חלק כל שהוא בעריכתה – או את בן הזוג שלו. זאת, משום שהקשר הזה עלול להראות השפעה כל שהיא על הוראות הצוואה.

נטל ההוכחה להשפעה בלתי הוגנת
מלכתחילה מונח כי הצוואה היא כשרה, ואילו הנטל להוכחה בדבר כשירות הצוואה מוטל על הטוען להשפעה בלתי הוגנת עליה. על מנת להצליח בטיעון זה, יש להסתייע בעורך דין ירושה אשר תחת ידו להראות ולייצג את הטוען בכך בפני בית המשפט כי אכן ישנה עילה מוצדקת לטיעון זה.


עורכי דין לצוואות
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לצוואות. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: מרכז
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא המבחנים להשפעה לפסילת תקפה של צוואה?
סגור