מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין פלילי » עדות מוקדמת מהי?
מגזין פלילי

עדות מוקדמת מהי?

עדות מוקדמת – דינה ככל עדות והיא תהיה שווה במעמדה לאותה עדות שנגבית במהלך משפט. מדובר על עדות שנמסרת לפני פתיחת משפט אולם לפני הגשת כתב אישום. לאחר שנגבתה עדות מוקדמת והמשפט החל, ניתן לזמן את אותו העד לעדות בנסיבות מסוימות.
  • מערכת האתר
  • |
  • 4/11/2013
  • |
  • 17:42
  • |
  • 2809 צפיות

לפי סעיף 117א' לחוק סדר דין פלילי, ניתן להזמין לעדות מוקדמת במידה שישנו יסוד סביר, כי לא יהיה ניתן לגבות את העדות במהלך המשפט עצמו. זה יכול לקרות במקרים בהם העד אמור לעזוב את המדינה, כאשר ישנו חשש שהעד לא יסכים להעיד בעתיד משום טובת הנאה או פחד ועוד. מאידך, עדיין ניתן לזמן את אותו העד במהלך המשפט, אילו לעורך דין פלילי של הנאשם לא נוצרה הזדמנות לחקירת העד באופן מוקדם, אילו לא הייתה לעד הזדמנות סבירה למנות בעבור עצמו עורך דין או בכל מקרה אחר בו שוכנע בית המשפט בצורך זה.

נוכחות בעלי הדין במעמד עדות מוקדמת
העדות המוקדמת תיגבה בפני אדם שיכול להיות התובע, או נאשם בעבירה – אלא אם בית המשפט החליט מטעמים מיוחדים שירשום, שיש לגבות את העדות הזו לא בפני הנאשם או מי שעול להיות הנאשם. על פי החלטת בית המשפט, העדות המוקדמת יכולה להיות גם מתועדת באופן חזותי. 

תיעוד חזותי לעדות מוקדמת
עריכת עדות חזותית לעדות מוקדמת תיגבה באופן חזותי על פי החלטת בית המשפט, אלא אם העדות נגבית בפני כל שופטי המוטב – ובכך ישנה אפשרות לבטל את התיעוד החזותי לעניין. בכך, בית המשפט חייב להשתכנע כי עדיין מולאו כל התנאים וננקטו אמצעים סבירים לתעד חזותית את העדות, אולם זה עלול לסכל את גביית העדות. במידה שהתיעוד החזותי נעדר, אין בכך כדי לפסול את העדות המוקדמת על ידי בית המשפט. 
הבטחת העדות על ידי עדות מוקדמת

ההבדל בין עדות מוקדמת לעדות רגילה
ההבדל שבין עדות מוקדמת לעדות רגילה, נעוץ בכך שעדות רגילה שתישמע לאחר שהנאשם כפר במה שיוחס לו, העדות המוקדמת תישמע לפני שלב זה וכן לפני שלב ההוכחות בתיק. בעצם תזמון גביית עדות זו ישנו ערך טקטי שבו ישתמש עורך הדין. 

עדות מוקדמת שנגבתה בידי מי שאינו בעל דין
יכול להתרחש מקרה שבו העדות המוקדמת נתקבלה מבלי שלבעל הדין הייתה הזדמנות לחקור את העד. במקרה זה, בית המשפט יביא בחשבון את המצב שנוצר בבואו לשקול את העדות. זכותו של אדם היא לקחת חלק ולהיות נוכח בהליך המשפטי שנוגע לו. בכך, ישנו תנאי לקיום משפט הוגן ולחשיפת האמת.  

מאמרים נוספים באותו עניין:


עורכי דין לייצוג משפטי
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לייצוג משפטי. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: צפון, שרון, מרכז, שפלה, דרום, ירושלים
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא עדות מוקדמת מהי?
סגור