תובענה ייצוגית היא כלי שמשמש את הצרכן ומוגדר תחת החוק להגנת זכויות הצרכנים. כל אדם רשאי להשתמש בתיעה ייצוגית כלפי עסק או חברה, במידה ומרגיש שהתקיים מחדל או מרמה.
רובנו נחשפים מדי יום למגוון של פרסומות ומידע אודות מוצרים ולא תמיד יש לנו את הזמן והכלים לאמת כל מידע ש"עובר דרכנו". כיום הציבור ביקורתי יותר מבעבר, וכאשר חברה או עסק משווקים או מוכרים מוצר תחת מידע שגוי, אם בכוונת תחילה או בטעות, החברה עומדת בסכנה לתביעה משפטית. החוק להגנת הצרכן מגן על זכות הציבור לדעת את כל המידע על המוצר, כמו גם מעניק הגנה ממחדלים ומעשי מרמה.
חוק הגנת הצרכן
החוק מעניק לציבור כלים כדי להתמודד עם מקרים של מרמה, פרסום שקר או מחדל מסוג אחר ומעניק לצרכן כלים לתבוע חברות וארגונים גדולים, גם כאשר מדובר בתביעה שבאופן פרטי לא תהיה רווחית. החוק מציין שהגשת תביעה צריכה להתבצע בתום ולב ובשביל תובענה ייצוגית יש צורך בקבוצה גדולה שתצדיק את עלויות הליכי התביעה. כאשר מתמודדים מול חברה גדולה, אדם פרטי לרוב לא יוכל להשקיע את אותם המשאבים ובסופו של דבר ייצא נפסד. על מנת לשמור על זכויותיו של האזרח, החוק מאפשר תביעה משותפת לקבוצה שניזוקה מהמחדל. אדם פרטי לא יוכל לשלם את עלויות התביעה, אבל סכום הנזקים של קבוצה יכול לשמש למימון. עם זאת, לא כל מקרה מקבל אישור לתביעה מכיוון שמקרה שאינו ראוי יגרום לנזק למעורבים ויגזול זמן ומשאבים מיותרים.
תנאים לתביעה – דיני צרכנות
בשנים האחרונות במסגרת הליכים של החוק להגנת הצרכן, בית המשפט חזר והדגיש את היעילות והחשיבות של התובענה הייצוגית לקבוצות, וכיצד היא מהווה כלי חשוב למניעת "תת אכיפה" – מצב שהחוק אינו נאכף בגלל שהנזק יעלה על הרווח. בתובענה התובע לוקח על עצמו ייצוג של קבוצה מתוך התפיסה שהנזק המשותף של המעורבים, יכסה את עלויות ההליכים ובכך יתן שירות חשוב לציבור.