בעולם התעבורה ישנה שיטת ניקוד, אשר מטרתה של השיטה היא לבוא בדין עם אותם נהגים שצוברים יותר עבירות תנועה ולמיין בין חומרת העבירות.
שיטת הניקוד נועדה גם בין היתר להרתיע את הנהגים האחרים שעל הכבישים מלממש את אותה העבירה – ואילו מימשו אותה ישאו עונש מיידי לרבות תשלום קנס, שלילה, פסילה מנהלית או צבירת נקודות . לפי שיטת צבירת הנקודות מספר רב יותר של נקודות אותן צובר נהג יחמירו את הענישה כלפיו. לאחר שנצבר מספר נקודות מינימלי מסוים, ידרש אותו נהג לקורס רענן הקרוי גם "נהיגה מונעת". באמצעות השיטה ניתן לעקוב באופן ממוחשב אחר אותם הנהגים העבריינים.
איך פועלת שיטת הניקוד בתעבורה?
לכל עבירה אותה עובר נהג "מזכה" אותו בניקוד מסוים, כאשר ישנן דרגות ענישה שונות לעבירות שונות – כמו למשל דירוג המהירות המופרזת בה נסע הנהג או דירוג שונה באם עבר הנהג צומת מרומזרת באור אדום. כאשר הנהג צובר לאורך תקופה של שנתיים בין 12-22 נקודות, יידרש הוא לעשות קורס לנהיגה נכונה בסיסית שבסופו יערך מבחן. בין 24-34 נקודות יערך קורס מתקדם לנהיגה נכונה עם מבחן בסופו. ההבדל הוא שעד ל- 22 נקודות שצבר הנהג בשנתיים, תוקף הנקודות יפוג לאחר 4 שנים ללא נקודות נוספות.
תוקף הנקודות שצברתם יפוג לאחר ארבע שנים ללא צבירת נקודות
ומה עבור מי שצבר 36 נקודות ומעלה?
למי שצבר לאורך שנתיים למעלה מ- 36 נקודות, רשויות החוק תפסולנה את רישיון הנהיגה של אותו נהג למשך שלושה חודשים, יערך לו מבחן עיוני (מבחן תיאוריה) שאותו יש לעבור במטרה להשיב לעצמו את רישיון הנהיגה. אם אותו נהג צבר מעל ל- 36 נקודות בפעם השניה במהלך 6 שנים רצופות או שצבר 72 נקודות, מדובר על שלילת רישיון ל- 9 חודשים ומחויבות לבדוק במכון הרפואי, להבחן מבחן עיוני וגם טסט מעשי.
במקרים שבהם ייתקיים משפט או ערעור על החלטה
כאשר אותו נהג טוען שלא נעשה עימו צדק בנושא הנקודות או שמעוניין לפעול לכדי הקלה בעונש או זיכוי, ניתן להתייעץ עם
עורך דין תעבורה מתאים לנושא המדובר. ישנם מקרים בהם ניתן להקל בעונש על פי פסקי דין ותקדימים, וישנם מקרים בהם ניתן גם ליצור אותם.
קראו עוד על דיני תעבורה: