מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין פלילי » זכות השימוע והיידוע
מגזין פלילי

זכות השימוע והיידוע

שימוע בהליך הפלילי – משמעותו הליך שנערך לפני הגשת כתב אישום, ובמסגרתו ישנה זכות לחשוד או לעורך דינו לשטוח טענותיו בפני רשויות התביעה ולהראות כי אינטרס הציבור או חומרי הראיות אינם מצדיקים את הגשת כתב האישום.
  • מערכת האתר
  • |
  • 20/10/201
  • |
  • 13:59
  • |
  • 2089 צפיות

סוגיית זכות השימוע נקבעה על ידי היועץ המשפטי לממשלה בשנת 1991, ומאז – ההנחיות לשימוע מתעדכנות מעת לעת. זכות השימוע הפלילי עוגנה בחוק בשנת 2000, לאחר תקופה ארוכה שבה רבים נכוו מן ההשלכות הקשות של עצם הגשת כתב האישום. היועץ המשפטי הוסיף את הטעמים שהובילו למתן זכות לשימוע, וביניהם – סיוע לרשות התביעה לקבל החלטה צודקת ואחראית על הגשת כתב האישום עצמה כמו גם על פרטי העבירות שהיו מיוחסות לנאשם בכתב האישום. גם כאשר אדם מקבל זיכוי מכתב האישום קשה למחוק את הנזק שנגרם ממילא. בנוסף, זהירות בהגשת כתב אישום מסייעת בהפחתת העומס על מערכת המשפט בניהול התיק. 

סעיף 60א´ 
לפי סעיף 60-א´ לחוק סדר דין פלילי חלה חובה על התביעה להודיע לחשוד כי הועבר אליה חומר חקירה מאת הרשות החוקרת, וכן שישנה כוונת תביעה להגיד כתב אישום נגד החשוד. את ההודעה הזו שולחים באמצעות דואר רשום אל כתובת החשוד. באותה הזדמנות מציינים את פרטי משרד התובע כדי לאפשר בירורים והצגת הטיעונים עוד לפני שיוגש כתב אישום.
חובה על התביעה להודיע לחשוד שהועבר אליה חומר חקירה ושבכוונתה להגיש כנגדו כתב אישום

הגשת בקשה מנומקת כנגד כתב אישום
מרגע שקיבל את השימוע, החשוד רשאי לפנות בכתב בנוסח ערוך על ידי עורך דין פלילי, ולכתוב בקשה מנומקת להימנעות מהגשת כתב האישום. במקרים מסוימים, החשוד יחליט מטעמים מסוימים דווקא להודות בעובדות ולכפור באחריות במקביל – אסטרטגיה לצמצום האישומים שצוינו בכתב האישום. אמנם כתב האישום מוגש בכתב לבית המשפט אולם במקרים חמורים או במקרים שבהם הטיעונים של החשוד בעלי משקל רב, עשויה להיות גם זכות לשימוע בעל פה. 

מה לעשות לפני השימוע
לפני השימוע החשוד יפנה למשרדי התביעה על מנת לקבל לרשותו את חומר התביעה לצורך עיון, ולקבל את הטיוטה לכתב האישום. כך יהיה יכול להיערך לקראת ההתמודדות בתביעה או לקראת ההתמודדות בשימוע – מה יהא יכול לטעון כדי למנוע את הגשת כתב האישום. גם אם טרם הוכנה טיוטה לכתב האישום אולם החשוד קיבל הודעה בדבר התביעה, ניתן להודיע לו על עיקרי העבירות והעובדות שמיוחסות לו כדי שיהיה יכול להתכונן לשימוע אפקטיבי. 

אולי תתעניינו גם ב:

עורכי דין לענייני מעצרים
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לענייני מעצרים. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: מרכז, שפלה, דרום
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא זכות השימוע והיידוע
סגור