מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין אזרחי » מתי ניתן לתבוע פיצויים מהמדינה?
מגזין אזרחי

מתי ניתן לתבוע פיצויים מהמדינה?

סעיף 80 לחוק העונשין דן בתחום הפיצויים מן המדינה. אמנם ניתן להגיש את תביעת הפיצויים עם העילות המיוחסות, אולם לא מובטחת בגין הנושא פסיקת פיצויים באופן אוטומטי. לכן, רצוי להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום.
  • מערכת האתר
  • |
  • 20/11/201
  • |
  • 14:40
  • |
  • 4102 צפיות

ניתן לתבוע את המדינה בתביעת פיצויים, בהתאם לתשתית הראיות שהייתה למדינה בזמן הגשת כתב האישום, כלומר- אילו התשתית הראייתית לא הייתה מספקת תובע סביר בזמן שהתביעה הוגשה, וכן בהתאם לקיומן של נסיבות אחרות שמצדיקות את הענקת הפיצוי. העילה הזו מתאפיינת בעמימות שמקנה לבית המשפט גמישות בהפעלת שיקול הדעת שלו. כך או כך, תביעת הפיצויים מאת המדינה תהיה תלויה בהחלטת בית המשפט ובאופן הייצוג של עורך דין ממחה לנושא. 

הגשת תביעת נזיקין אזרחית נגד המדינה
ניתן להגיש כנגד המדינה תביעת פיצויים אזרחית, אולם מי שנוקט בדרך זו לא יהיה יכול לעשות שימוש בסעיף 80 בחוק העונשין. לפיכך, יש לבחון את מרכיבי הפיצוי ולבחור בדרך שתתאים לתובע. בסעיף 80, מדובר בפיצוי משום ההוצאות שהיו לתובע בזמן בו הואשם בהליך הפלילי, פיצוי בגין מאסר או מעצר (בדרך כלל מעצרי שווא). פקודת הנזיקין קובעת שניתן לתבוע גם פיצויים בגין ההפסדים, עגמת הנפש והוצאות המשפט.

אחריות המדינה בתביעות משפטיות
כאשר נקבעת אחריות למדינה בנזיקין וישנן עילות מספקות לתביעתה, ניתן להגיש תביעה כנגד המדינה לקבלת פיצויים. הטלת האחריות על המדינה יכולה להתגבש משום הצורך להגביר את זהירותה בתחום קבלת ההחלטות שלה כדי שסיכונים המונעים את התועלת הכללית לא יתממשו. לעתים בוחרים לתבוע את המדינה כל עוד לא מעוניינים להטיל את הפיצויים על ציבור ניזוקים מצומצם. בנוסף – זו זכותו של הציבור להתערב במעשי הרשות השלטונית, אולם אלו מותרים עד לגבול מסוים. 
יש מספר דרכים לקבל פיצויים מהמדינה

ביטול חסינות המדינה מתביעות
אם בעבר המדינה הייתה חסינה נגד תביעות, עד שנתגבשו חוקי נזיקין לקביעת אחריות המדינה לרשלנות שבמעשה, תוך שימוש בעיקרון השיוויון. כך המדינה או השלטונות אחראים, כמו כל אחד ואחת מאזרחיה, על רשלנותם. אחריות המדינה הינה אחריות ישירה, כשהמדינה חבה חבות אישית לאזרחיה.

זכויות חוקתיות
 ישנם מקרים טיפוסיים שבהם המדינה יכולה להיות הפוגעת בזכויות החוקתיות של הציבור. אלו יכולים להיות פיזור באופן לא חוקי של הפגנה שנערכה כדין – פגיעה בחופש הביטוי, סירוב למתן רישיון עסק בגין טעמים מפלים ועוד סיבות ואפשרויות שונות בגינן רצוי להתייעץ עם עורך דין שמצוי בתחום. 

כתבות נוספות בתחום

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא מתי ניתן לתבוע פיצויים מהמדינה?
סגור