הסכם הפצה הוא מסמך שמפרט את התנאים להעסקה בין יצרן למפיץ. כך למשל קבוצת אנשים שעלו על "סטארט-אפ" חדש או פטנט ורוצים לשווקו לחו"ל יחתמו על הסכם הפצה עם יעד ההפצה. הסכמי הפצה הם לא כמו הסכמי שכירות שהם סטנדרטים והניואנסים לא קריטיים. כל פרט ופרט בהסכם ההפצה הוא חשוב ומהותי מאוד. אי תשומת לב לפרטים הקטנים יכול לגרום לסכסוכים משפטיים, ולהתארכות הליך ההתנתקות מההפצה ברגע נתון. להלן מס´ פרמטרים שכדי לשים לב אליהם טרם החתימה על הסכם הפצה.
נושא הבלעדיות
הנושא של הבלעדיות נוגע להפצה של היצרן בקרב מפיץ אחד או מס´ מפיצים. האינטרס של בעל הזכויות על המוצר יהיה להפיץ את מוצריו בכמה שיותר חברות. לעומת זאת החברה תרצה להיות המפיצה היחידה והבלעדית בשוק ובכך לצמצם את התחרות. נושא זה חשוב ומהותי טרם חתימת ההסכם ושימת דגש על האינטרס המשותף היא זאת שתוביל להחלטה הסופית.
עודפי מלאי
כאשר הסכם ההפצה מסתיים ונותרים עודפים בידי המפיץ מה עושים? נושא זה לא תמיד מופרט בהסכם ההפצה. האינטרס של היצרן יהיה פעמים רבות להימנע מנושא זה בכדי לא להיתקע עם מוצרים עודפים שהוא יצטרך להחזיר עליהם כספים. עם זאת המוצרים שנשארו אצל המפיץ יכולים להימכר במחירים זולים יותר ובכך לגרום להפסדים בקרב בעל הזכויות של המוצר. עם זאת, רצוי ללכת בדרך הישר שכן בית המשפט יכול לפסוק לצדו של המפיץ.
שירות ואחריות המוצר וטיבו
הטיב של המוצר והפגמים שבו והטיפול בהם הם קריטיים בחתימת הסכם ההפצה. על פי רוב, המפיץ הוא זה שיהיה אחראי על שיווק המוצר, מתן השירות ומענה לפניית לקוחות, האחריות על המוצר והכשרת כוח אדם למכירת המוצר. עם זאת, במידה ויהיו תקלות במוצר הוא יחזור לבעל הזכויות על המוצר שיצטרך לפתור בעיות אלה.
שם | |
1111111111 | |
נושא | |
2222222222 | |
תוכן | |
3333333333333 | |