החוזים שבין בתי עסק גדולים ומגה חברות ובין הלקוחות שלהם אלו לרוב חוזים אחידים, שבהם ישנו צד אחד הוא בעל המידע, הניסיון, הכוח הכלכלי והחוסן העסקי, והוא מציב את התנאים באופן חד סטרי ללקוח – ההדיוט הפשוט שאינו בקיא בכתיבת חוזים או בזכויותיו מול אותו עסק גדול. ישנו חשש, כי החברות הגדולות הללו תנצלנה את כוחן מול הלקוח, ומראש יגבו את עצמן בסעיפי חוזים דרקוניים מוטעים ומטעים, כפויים או עושקים, שמצדיקים את פעילותן המקפחת, וזאת בלא תום לב מצידן – אלא מתוך מחשבה על התועלת העסקית שלה גרידא.
תנאי מקפח – ובית משפט מפקח
בשנים האחרונות, בית המשפט העליון הוכיח את נכונותו לבוא לקראת הלקוח המקופח שתופס את משבצת הצד החלש בעסקה. בין היתר, דנו בטענת האפסות, כלומר – אם החתימה על החוזה לא לוותה בכוונה והחברה לא הבהירה באופן מדויק את כוונתה כלפי הלקוח, הרי עורך דין חוזים יכול להשתמש בטענה זו כהגנה.
חוזים מתמשכים ויוזמה להתמודדות מולם
בשוק הצרכנים נהוג לחדש חוזים מתמשכים, וכך ההתחייבות שנחתמה תתחדש אוטומטית גם לאחר תקופת הסיכום בין הצדדים, מה שמונע מהצרכן לצאת אל השוק התחרותי ולקבל הצעה מתחרה. כך לאורך השנים האחרונות הושגו הישגים בתחום הסלולר לשל שפורמים את הכבלים לאותן החברות, על מנת שיהיה יכול לקבל הצעה כדאית חדשה ומשתלמת.
חוזים צרכניים בכל מקום
מי שמשתמש בשירותי האינטרנט או הסלולר חשוף במידה רבה לחוזים צרכניים בסיסיים, גם אם אינו בעל השירות עצמו. ישנה ציפייה מן האדם הסביר שיקיים את החוזה הזה, ויפעל בתום לב תוך קבלת השירותים מטעם הספק. ישנם חוזים הכרוכים בביטוח רכב בפרט ובביטוח בכלל, ישנם חוזים פיננסים כמו למשל על משכנתא.