מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין עבודה » זכות השימוע לעובד בטרם פיטורים
מגזין עבודה

זכות השימוע לעובד בטרם פיטורים

  • מערכת האתר
  • |
  • 1/3/13
  • |
  • 12:10
  • |
  • 2151 צפיות

במסגרת יחסי העבודה בין העובד למעביד קמה לעובדים זכות בסיסית ויסודית בשם זכות השימוע שקובעת כי בטרם יפטר מעביד את עובדו עליו לערוך שימוע בו יפורטו כל הסיבות שבגינן הוחלט על פיטוריו ובמהלכו תינתן לעובד הזדמנות כנה להשמיע את תגובתו ולהתמודד עם טענותיו של המעביד. בימינו חלה זכות השימוע על עובדים בגופים ציבוריים, דואליים וכן עובדים מהמגזר הפרטי. על פי הפסיקה יש להודיע לעובד זמן מה מראש על כוונות הזמנתו לשימוע ועל הסיבה לכך בכדי שיוכל להכין את טיעוניו. חובה על המעביד לפרט סעיפים הנחשבים גורליים לעתידו של העובד בכדי שיוכל להשיב עליהם כראוי ולממש את זכות הטיעון. ככל שטענותיו של המעביד חמורות יותר כך גדלה זכותו של העובד לקבל את ההזדמנות להשבה עליהן ולקבל את זכות השכנוע בדבר ביטולן.

מקרים מיוחדים
גם כשמדובר בפיטורים בשל צמצומים במקום העבודה חייב המעביד להקצות את זכות השימוע לעובדים. על פי פסיקותיהם של בתי הדין לעבודה נאמר במפורש ובכמה הזדמנויות כי גם כאשר מדובר בפיטורי צמצום מסיבות כלכליות יש לתת אפשרות לכל מועמד לפיטורין לומר את דבריו. נוסף על כך, במקרים בהם הועסק העובד על פי חוזה לתקופה קצובה ובשל כך נוצרו ציפיות או נסיבות שהובילו למחשבה על המשך תעסוקה וזו לא קרתה, גם אז תעמוד לעובד זכות השימוע טרם הפסקת עבודתו. גם במקרים בהם קיים הסכם קיבוצי בין המעביד לנציגות עובדים כלשהי לא פוטר הדבר את קיומו של הליך שימוע אינדיבידואלי.

תנאים לשימוע
קיום ההליך תקין צריך לעמוד בכמה תנאים בסיסיים. בין היתר על המעביד לנהל את הליך השימוע תוך מוכנות לשמוע את דבריו של העובד ועליו להציג באופן גלוי ומלא את כל טענותיו כלפי העובד ולא להסתיר דבר. על המעסיק לתת הודעה מראש בדבר קיום ההליך שתאפשר התכוננות של העובד להשמעת טיעוניו ותשובותיו או להביא נציג מטעמו שייצג אותו בהליך. כמו כן יש לערוך פרוטוקול שיתעד את הנאמר בהליך השימוע.

עורכי דין לענייני פיטורין
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לענייני פיטורין. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: צפון, שרון, מרכז, שפלה, דרום, ירושלים
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא זכות השימוע לעובד בטרם פיטורים
סגור