מסחר אלקטרוני הוא מונח שמתייחס לקבלת שירותים או מוצרים ברשת האינטרנט. נוהגים להבדיל בין שני מונחים עיקריים B2C – הכוונה Business to Customers – מסחר בין עסק ללקוחות שלו, המונח השני הוא B2B והכוונה היא מסחר בין עסק לעסק – Business to Business. כמובן ששני מושגים אלו עוסקים במסחר באינטרנט.
מה הן פעולות המסחר האלקטרוני שמתבצעות?
ביצועי העסקאות בין עסקים ובין עסקים ולקוחות שיכולים להתבצע באינטרנט הן רבות. כך למשל נית להפיץ מידע על ספקים – ברושורים, קטלוגים, פרסומים, כמו כן ניתן לאתר לקוחות יעד או ספקים, להפיץ מכרזים והצעות מחיר, להפיץ את המוצר באינטרנט (מידע, סרט, תוכנה) , להעביר תשלומים, להעביר חשבוניות ותעודות משלוח, לברר אודות הליך העסקה, לתמוך בלקוח. המסחר האלקטרוני מאפשר עבודה יעילה ונוחה יותר וחוסך את הזמן הרב הכרוך בדואר רשמי, טלפונים, פקסים וכו´.
אילו סוגי עסקאות מסחר אלקטרוני קיימות?
נהוג להבדיל בין שלושה סוגים של עסקאות במסחר האלקטרוני והן כדלקמן: עסקה סיטונאית – שנעשית בין שני צדדים עסקיים, עסקה קמעונאית – שנעשית בין עסק ללקוח, "עסקת לוח" שנעשית בין שני גורמים פרטיים. המסחר האלקטרוני סייע לעסקאות ענק להיעשות באופן מאוד יעיל, מהיר ושימושי. עסקאות סיטונאיות למשל היו דורשות מסמכים רבים, בירורים ומחקרים – וכעת ניתן לעשות הכל בצורה מאוד פשוטה דרך האינטרנט.
מה הם היתרונות הבולטים של המסחר האלקטרוני?
המסחר האלקטרוני יוצר תחרות גדולה בין העסקים השונים ברחבי העולם שכן המרכיב הגיאוגרפי-פיזי יוצא מהמשוואה. לרוכש את המוצרים והשירותים של החברות יש יתרונות רבים: הלקוח לא מוגבל לשוק המקומי ויכול לרכוש מוצרים ושירותים מרחבי העולם. כמו כן הלקוח נהנה ממוצרים ומוטבים בזמן הרבה יותר קצר – ע"י חיפוש במחשב הוא יכול למצוא מוצרים רבים שבאופן אחר היו לוקחים לו זמן רב יותר. קל ללקוח לעשות סקר שוק ולבדוק מה הכי משתלם לו לקנות, חיסכון בביצוע הפעולות.