מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין נדל"ן ומקרקעין » היטל השבחה ועקרון המימוש
מגזין נדל"ן ומקרקעין

היטל השבחה ועקרון המימוש

כדי להבין מהו היטל השבחה רצוי להבין בגין מה מעניקים אותו; השבחה במקרקעין, פירושה העברת סכום כסף לוועדה המקומית בגין שאישרה את התוכנית שהביאה לעליית שווי המקרקעין. ההיטל יוטל על בעל הנכס או על החוכר לדורות.
  • מערכת האתר
  • |
  • 27/10/201
  • |
  • 16:27
  • |
  • 2179 צפיות

מס שבח כמו גם מס רכישה ישולמו מיד לאחר שהנכס נמכר, אולם גביית ההיטל תיערך בהתאם לעיקרון המימוש – עיקרון שנחשב לאחד מן היסודות הבין לאומיים בתחום דיני מס. החבות בהיטל ההשבחה תקום לאחר אישור התוכנית, מתן הקלה לתוכנית או לשימוש חורג כאשר מועד המיסוי יהיה דווקא יום מימוש הזכות במקרקעין לפי ההגדרה בחוק. לכן, אדם או גורם שקנה נכס לא ישלם בעדו את היטל ההשבחה טרם שבוצעה השבחה, אלא שניתן להעריכה ביום שבו הנכס נמכר.

מקור היטלי ההשבחה בחוק
המקור החקיקתי הקובע את היטלי ההשבחה מצוי בסעיף 7א' לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה משנת 1965. לפי לשון זו, ההיטל ישולם במועד שאינו מאוחר מזמן שהחייב מימש את זכותו במקרקעין לגביהם אותו היטל חל, וכי החייב רשאי לשלם את המקדמות על חשבונו, גם לפני שנקבעה שומת ההשבחה. 
השבחת נכס על פי עיקרון המימוש

אילו טעמים ישנם בהיטל ההשבחה?
ישנם שלושה טעמים עיקריים ביסוד עקרון המימוש; הראשון הינו נזילות – כאשר מועד החיוב במס הופך להיות המועד שבו לנישום ישנו כסף נזיל לתשלום המס. השני הינו יכולת מדידה, במועד המימוש הרווח שהופק ימדד הלכה למעשה. השלישי – עיקרון הודאות – כאשר מממשים את הנכס יש ליצור ודאות שאכן הרווח הופק כיון שזה לא עניין המובן מאליו. 

מה קורה בהעברה מכוח דין אשר לא מהווה מימוש זכויות?
כאשר ישנה העברה מכוח דין של זכויות במקרקעין וזו נעשית מכוח הדין, זה אינו מהווה מימוש זכויות, כמו למשל בהליך של ירושה. העברת נכס לפי חוק הירושה, או מכוח חוק יחסי ממון בין בני זוג, העברה לפי צו רישום בית משותף, איחוד וחלוקה בתחום חוק התכנון והבניה או הפקעת מקרקעין אלו דוגמאות לכך. 

פניה לעורך דין 
במידה שהוטל היטל השבחה עבור נכס ויש מקום לקבל חוות דעת משפטית בנושא, יש לפנות לעורך דין מיסים. כך גם במקרים שבהם יש מקום לערעור אודות גובה ההשבחה, גובה היטל המס אשר נגזר מן ההשבחה הזו ולגזור היטל השבחה חדש כמו למשל בזימונו ובמינויו של "שמאי מכריע" על פיו ישק ההיטל הרלבנטי. 

עוד מאמרים בתחום: 
היטל השבחה
מס שבח



עורכי דין לענייני מיסוי מקרקעין
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לענייני מיסוי מקרקעין. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא היטל השבחה ועקרון המימוש
סגור