ה"טאבו" הינו האגף לרישום ולהסדר מקרקעין, הנותן לרישום בו תוקף חוקי. מכאן החשיבות הגדולה שברישום זכויות המקרקעין על שמכם בטאבו. חשוב לבדוק האם הבעלים החוקי של הנכס הוא אכן הבלעדי.
רישום בטאבו הינה פעולה חשובה וכדאית מסיבות שונות: הוא נותן תוקף חוקי לרישום הנכס בפנקס המקרקעין, ערכו של הנכס עולה בעקבות זאת, זה מאפשר הקלות בהליכים של קבלת משכנתא, העברת הזכויות הופכת למהירה יותר, זה מאפשר חיסכון בכסף ויש בכך תנאי הכרחי להעברת בעלות. בטאבו רושמים גם את זכויות החכירה – שכירות לתקופה העולה על 25 שנים – כשיש לציין את אורך תקופת החכירה ואת מועד סיומה. האם היא מהוונת, האם רשומות משכנתאות, עיקולים, או צוי מניעה למשל.
בירור בעל הזכויות בנכס
בירור זהותם של כל בעלי הזכויות בנכס דרך פנקס רישום המקרקעין – הטאבו - חשוב והכרחי ברמת פירוט של גוש וחלקה וכן תת חלקה גם בבית משותף, כשניתן לקבל את העתק הרישום תמורת תשלום. ניתן לעשות זאת כיום גם דרך אתר אינטרנט מקוון בלחיצת כפתור ובתוך דקות. לעתים, נתקלים במסמכים מתקופת השלטון הטורקי בארץ, ואלו סותרים את תכני הרישום בטאבו וסוגית הבעלות עולה בשאלה.
הסדר המקרקעין על ידי רישום
אילו מסמכים נדרשים לרישום בטאבו
כדי להירשם בטאבו, נדרשים מסמכים שונים אותם רצוי להגיש באמצעות עורך דין מקרקעין כדי לוודא שאלו כולם קיימים ומוגשים, והרישום מושלם במהרה. את הבקשה יש לשלוח ללשכת הרישום האזורית על פי מיקום הנכס. לכך יש לצרף מכתב בקשה לרישום בטאבו בכתב. המסמכים הנדרשים הם אישורי המסים – תשלומי מס שבח, מס מכירה, רכישה וכולי. יש לצרף את העותק המקורי של הסכם מכר ואת נסח הטאבו, שטרי מכר בעותקים ועוד.
להירשם בטאבו באמצעות עורך דין
רישום בטאבו של זכות מכל סוג דורשת אימות חתימה של בעל הנכס על המסמך החתום. לצורך העניין דרוש מורשה חתימה מאת לשכת הרישום – אשר יכול להיות עורך דין או שהוא פקיד מוסמך מטעם לשכת רישום המקרקעין. מכאן, שכל פעולה של רישום בטאבו – מילוי טפסים והגשתם, אישור הטפסים וקבלת נסח הטאבו המאושר לצרכים שונים – אלו ניתן לעשות באמצעות עורך דין מקרקעין – ומבלי לבזבז זמן פרטי בהגעה ללשכת רישום המקרקעין.