מציאת עורך דין בשני שלבים פשוטים
LawFind »מגזין משפט בישראל»מגזין עבודה » עובד שכיר או עובד קבלן עצמאי (פרילאנס)?
מגזין עבודה

עובד שכיר או עובד קבלן עצמאי (פרילאנס)?

בית הדין לעבודה פסק, כי גם פרילאנסרים או קבלנים עצמאיים שלא מקבלים תלוש שכר – אלא ששכרם משולם כנגד חשבונית או קבלה יכולים להיחשב כעובדים בעלי זכויות סוציאליות לכל דבר ועניין.
  • מערכת האתר
  • |
  • 24/3/2014
  • |
  • 12:23
  • |
  • 2293 צפיות

כדי להבין את טיב ההתקשרות התעסוקתית שבין שני צדדים ולהבין אם מדובר על יחסי עובד – מעביד או פרילנסר עצמאי (קרי – בעל זכויות סוציאליות מחד או בעל חוזה רגיל בין הצדדים מאידך), בית הדין לעבודה יפעיל מבחנים שהתפתחו על פי פסיקה. את תוצאות המבחנים מנתחים על פי מכלול הסממנים שיכולים להטות את הכף לאחד מן הצדדים. גם אם ישנו מקרה גבולי, הרי שבכוחו של עורך דין עבודה לייצג את מי מהצדדים באופן שישכנע את בית המשפט לפה או לשם. 

מבחן ההשתלבות
ישנו מספר מבחנים שהתגבשו בבית הדין לענייני עבודה, ומבחן ההשתלבות שבמקום העבודה הוא אחד מהם – זהו מבחן שמכיל פן חיובי, כלומר האם העובד מהווה חלק אינטגרלי שהיעדרו פוגם בפעילות הרגילה של המפעל, או פן שלילי – האם העובד אינו לוקח חלק עצמאי בתפעול המפעל – כלומר אינו משקיע מכספו להצלחת העסק או נושא ברווח ובהפסד שלו. 
זכויותיו של הפרילנסר

מבחנים נוספים שיחולו על המקרה
יש מבחן פיקוח ושליטה – בו בוחנים את מידת הפיקוח על העובד, כשפיקוח צמוד ואינטנסיבי מעיד על יחסי עובד – מעביד. מבחן הביצוע האישי – בו בודקים את מידת הייחודיות של העובד כלפי המפעל לעומת היכולת של אחרים (עובדי קבלן) להחליף אותו בתפקידו. עורכים גם את מבחן הציוד – מי נושא בעלויות התשלום על הציוד של המפעל – לרבות המכונית או הטלפון הנייד, משך ההעסקה – ככל שיהיה ארוך כן יחולו קשרי עובד- מעביד וגם מבחן התלות – באם ישנה תלות בין הצדדים – העובד להפיק את העבודה ואילו המעסיק יספק את העבודה. 

אפשרות טיעון מצד המעביד
בפני המעביד קיימת זכות לטענות קיזוז ושיפוי, שאותן ניתן לטעון גם אם נקבע לשני הצדדים יחסי עובד – מעביד. טענה זו תשלול את תשלום הזכויות הסוציאליות מן העובד. כדי שזה יקרה יש צורך בשני תנאים מצטברים; התנאי הראשון הוא תשלום גבוה במיוחד של המעביד לעובד – יותר מתשלום תלוש לעובד מן המניין והתנאי השני – שישנו הסכם שקובע כי מותר למעביד לעשות קיזוז מסוג זה או שהעובד דרש עבודה כנגד חשבוניות ולא כנגד שכר.


עורכי דין לייצוג מעסיקים
לפניכם משרדי עורכי דין מובחרים העוסקים בתחום עורכי דין לייצוג מעסיקים. הזינו פרטיכם, סמנו משרדים הקרובים ופועלים באיזור מגוריכם ושלחו את הטופס. בתוך זמן קצר נציגי המשרדים יצרו עמכם קשר טלפוני לייעוץ ראשוני או קביעת פגישה.

קראתי ואני מסכים לתקנון האתר
איזורים בארץ: צפון, שרון, מרכז, שפלה, דרום, ירושלים
סמן לפניה
איזורים בארץ: מרכז, שפלה
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה
איזורים בארץ: שרון, מרכז
סמן לפניה

תגובות הגולשים
שם
1111111111
נושא
2222222222
תוכן
3333333333333
לייעוץ והכוונה במציאת עורך דין התקשרו עכשיו ל: 03-6958791
או שלחו פרטיכם בטופס הבא ונציגי הייעוץ שלנו ייצרו עמכם קשר בהקדם
קראתי ואני מסכים לתקנון האתר

ייעוץ משפטי חינם
כתבות ומאמרים בנושא עובד שכיר או עובד קבלן עצמאי (פרילאנס)?
סגור